Hvordan trene rygg?

Skrevet av den 4. januar 2013 in Helse - 0 kommentarer

En sterk rygg er viktig i mange idretter, for å best effekt av annen styrketrening og i dagliglivet generelt.

Her er noen effektive favoritter:

 Push-ups:

Den gamle klasikeren styrker store deler av overkroppen. Hvis du tar push-ups med hendene i treningsstrikk fra taket vil du få spesielt bra effekt på skulderbladene, et område som påvirkes av mye dataarbeid.

 Markløft:

Markløft er viktig å gjøre riktig for ikke å skade rygge. Gjør du det korrekt er det den mest effektive treningen du kan gjøre for nedre del av ryggen. Ta en vektstang og og legg foran føttene dine. Mens du står forsøker du å gjøre ryggen svai. Ikke tenk på om det føles rart. Så bøyer du deg ned ved å bruke hoftene til å skyve setemusklaturen bakover, og på slutten av bevegelsen knekker du knærne litt så du kan ta tak i stangen. Reverser bevegelsen mens du løfter stangen opp til kroppen er tilbake i vanlige stående stilling. Gjenta dette i 4 serier på 10 repitisjoner hver.

 Rosimulerende øvelser:

De fleste treningsentre har apparater som simulerer roing. Bruker du et treningsapparat der bena og knærne er konstante og handlingen kun foregår i armene er det viktig at du sitter rett opp med rygge og ikke bruker hoftene. Starter du å kompensere i hoftene og å løfte tyngre ved å legge ryggen bakover bør du ta av nok vekt til du klarer å gjenta bevegelsen i armene med ha ryggen strak.

Hvis du ikke ønsker å gå i treningsstudio er svømming om sommeren og skigåing om vinteren fantastiske måter å trene ryggen på.

Kommentarer

comments

Powered by Facebook Comments

Om forfatteren

avatar

Legg igjen en kommentar