Hvordan trene rumpe?

Skrevet av den 4. januar 2013 in Helse - 0 kommentarer

Alle vet at menn elsker flotte rumper, men det gjelder også for kvinner. Sørg for å stramme opp kroppen nå i de mørke dagene så du føler deg spretten til sommeren.

 Knebøy:

Knebøy er en god øvelse for både rumpe, hofter, lår og stabiliserende kjernemusklatur.

Stå med føttene en fots avstand fra hverandre. For å gjøre øvelsen tyngre kan du holde en frivekt i hver hånd, eller ha en vektstang over skuldrene. Bøy deg ned på huk med setemusklene skjøvet ut bak deg. Press kroppen oppover fra hælen til du når stående stilling. Bena er sterke, så for personer som trener regelmessig er det lett å nå et nivå der belastningen fra vektene er ukomfortabel for ryggen. Denne øvelsen kan derfor med fordel gjøres i knebøyapparater.

 Utfallssteg:

Utfallssteg er den tunge, råe og vanvittig effektive storebroren til knebøy. Denne øvelsen vil du kjenne i rumpa dagen etterpå.

Ha en vektstang over skuldrene eller en lettere vekt i hver hånd. Stå støtt og len kroppen svakt fremover. La kroppen falle fremover, og sett det ene benet frem  med kneet i 90 graders vinkel for å ta i mot kroppsvekten, og bruk benet til å skyve deg raskt tilbake til stående stilling. Det andre kneet bøyer du ned mot gulvet rett under deg. Gjenta dette i tre serier på ti repitisjoner på hvert ben.

Hvis du foretrekker å være utendørs kan du gå raskt i motbakke i ulendt terreng. Da vil du bruke setemusklaturen for å trekker og dytte deg oppover i terrenget. Har du en lett oppakning med litt turmat blir det enda mer effektivt.

Kommentarer

comments

Powered by Facebook Comments

Om forfatteren

avatar

Legg igjen en kommentar