Hvordan slanke seg?

Skrevet av den 8. mai 2011 in Helse - 0 kommentarer

Slanking går alltid ut på å øke aktivitetsnivået og å redusere kaloriinntaket. Det handler om å endre på vaner og å planlegge kostholdet og aktivitetsnivået. Alle kan i utgangspunktet gjøre det, selv om det kan være vanskelig å endre på dårlige vaner som du har hatt i mange år. Mange ser derfor etter enkle løsninger på hvordan de kan slanke seg.

Nedenfor har vi gjengitt noen gode råd og tips til hvordan du kan slanke deg:

  1. Tren regelmessig fettforbrennende trening. Det vil si trening der du blir svett og sliten – og som gjerne varer i timesvis. Det kan være jogging, sykling, svømming, padling, langrenn, rollerblades, fjellturer, aerobic, dansing etc. Start gjerne forsiktig. Det kan være nok med 15 minutter til å begynne med. Deretter øker du både treningslengden, hyppigheten på treningsøktene og intensiteten gradvis.
  2. Spis regelmessig 4-5 ganger om dagen. Du skal ikke sulte deg! La det være mindre måltider og reduser kaloriinntaket blant annet ved å spise mer grønnsaker enn poteter/ris/pasta og fjærfe, kjøtt og fisk. Forsøk og spise mer fisk og fjærfe enn kjøtt, slik at du ikke blir for tung i kroppen når du skal trene senere på dagen. Spis frukt og grønnsaker til mellommåltider.
  3. Drikk alltid et glass vann før hovedmåltidene. Det fyller opp magen og gjør at du får en tidligere metthetsfølelse.
  4. Reduser saltinnholdet i maten. Unngå ferdigmat, snacks og poseprodukter som ofte inneholder mye salt.
  5. Kutt ut sukker og sukkerholdige matvarer, samt annet snop/snacks.
  6. Vær forsiktig med alkoholinntaket. Alkoholholdige drikker inneholder mye kalorier som gjør at kroppen forbrenner alkoholen før eventuelt andre kalorier.

Se flere tips hos Helsedirektoratet.

Kommentarer

comments

Powered by Facebook Comments

Om forfatteren

avatar

Nettstedet Hva & Hvordan gir deg enkle råd og tips når du trenger det mest.

Legg igjen en kommentar