Hvordan si opp?

Skrevet av den 4. januar 2013 in Jobb - 0 kommentarer

Norsk næringsliv er veldig lite, og i mange bransjer hender det ofte at du møte gamle sjefer og kollegaer senere i karieren. Det er derfor veldig viktig å si opp med stil, slik at du huskes på en god måte. Vi har enkle råd for å sikre en optimal prosess.

Vær åpen muntlig med din nærmeste leder og del gjerne nyheten i en samtale eller et møte. Ikke la sjefen være den siste som vet noe! Du trenger ikke fortelle om hver jobb du søker på, men når du har et konkret tilbud fra en ny arbeidsgiver kan det være lurt å inkludere nåværende leder i nyheten.

Når du har gitt muntlig beskjed, bør du følge opp med et skriftlig brev. Det kan være veldig kort og enkelt. «Jeg ….. meddeler herved at jeg ønsker å fratre min stilling» Er i praksis nok. Om du vil kan du legge til en kort begrunnelse, men ikke gå i detaljer. Les mer om å skrive oppsigelse.

Slutter du fordi det er noe negativt med din nåværende jobb? Hold slike grunner så kort og nøytralt som mulig. Det er viktig å ikke gå i mange detaljer om ubehagelig grunner for å si opp, hverken muntlig og i alle fall ikke skriftlig. Oppsigelsestiden er ikke tiden for å la alle rundt vite hva du egentlig mener om abreidsplassen.

Etter oppsigelsen bør du jobbe like hardt, om ikke enda hardere, enn før. Vis at du fortsatt er en lagspiller som kan stoles på til siste sekund. Oppstår nye problemer i oppsigelsestiden, hev deg over de og vær blid og positiv. Dette vil gjøre underverker for hvordan du huskes.

Kommentarer

comments

Powered by Facebook Comments

Om forfatteren

avatar

Legg igjen en kommentar