Hvordan meditere?

Skrevet av den 3. januar 2013 in Fritid, Helse - 1 kommentar

Meditasjon er en mental disiplin der man forsøker å komme forbi det hverdagslige tenkende sinnet og over i en dypere tilstand av selvbevissthet.
Kjernen av meditering er å fokusere på og til slutt stille ditt sinn, og dermed frigjøre bevisstheten. Etterhvert vil du finne at du kan meditere hvor som helst og når som helst, og få tilgang til en indre ro uansett hva som skjer rundt deg. Du vil også finne at du kan få bedre kontroll over reaksjonsmønsteret ditt  etter hvert som du oppnår en høyere grad av bevissthet. Dette er nyttig for å takle stress eller sinne. Det er mange forskjellige meditasjonsmetoder, og du starter med å gjøre meditering til en vane og å kontrollere pusten.

Sett av nok tid i din daglige rutine for å meditere, tidlig om morgenen og om kvelden er det mange som foretrekker. Stødighet i sinnet er mest merkbart når du mediterer regelmessig. Noen mennesker liker å avslutte dagen slik og noen foretrekker å søke støtte og rekreasjon i meditering i midten av en travel dag. I starten kan det være lurt å unngå å bruke for lang tid på åmeditere – start med rundt 5 til 15 minutter om dagen.

Finn et rolig, avslappende miljø. For nybegynnere er det spesielt viktig å unngå enkle distraksjoner. Slå av TV’n, telefonen og fjern støy. Hvis du spiller musikk, velg rolige, repeterende og varsomme låter, for ikke å bryte konsentrasjonen.
Å meditere utendørs er for mange virkningsfult. Så lenge du ikke sitter i nærheten av en kilde til høyt støynivå, kan du finne fred under et tre eller sitte på noen frodige gresssletter. Å omgi deg med natur som tar pusten fra deg kan hjelpe på å finne roen, som en fjelltopp, en lys vakker skog eller en strand.

Sitt flatt og komfortabelt, gjerne på en pute hvis underlaget er ubehagelig. Du trenger ikke å vri kroppen i uvanlige positurer. Det viktigste er å holde ryggen rett, da dette vil hjelpe deg med å puste riktig. Start fra hoftene og stabiliser ryggvirvlene i ryggraden din, slik at de er balanserte over hverandre og støtter hele vekten av overkroppen din. Det skal føles som om ingen innsats er nødvendig for å holde overkroppen oppe.
Slapp av i armer og ben. De trenger ikke å være i noen særstilling, bare de er avslappet og ikke forstyrrer balansen i overkroppen. Du kan legge hendene på lårene, men det kan være lettere ved først å la armene henge ned langs sidene – hengende vekt hjelper deg å avsløre hvor ting er ute av stilling.

Avslapp alt. Fortsett å søke etter deler av kroppen som ikke er avslappet. Når du finner dem, (og du vil), må du bevisst slappe av hvert punkt. Hvis du opplever at du ikke kan slappe av kan du justere kroppsholdningen litt. Viktige punkter å slappe av i er hendene, skuldrene, hele ryggen, hoftene, setemuskulaturen og ansiktet. Kjenner du hvor anspent disse stedene er når du prøver å legge merke til det?

Knytt oppmerksomheten din til flyten av pusten. Lytt til den og følg den, men ikke ha noen bevisste tanker eller beskrivelser om pusten din. Prøv å gjenta et såkalt «mantra» (repetisjon av en hellig ord). Et enkelt ord som «om» ytret i en jevn rytme er best.
Får å unngå unødvendige tanker kan du visualisere et sted som roer deg, eller et sted du drømmer om å være.

Når du har trent hjernen din til å fokusere på bare én ting om gangen, er neste skritt å ikke fokusere på noe i det hele tatt. Dette krever enorm disiplin, men det er målet for meditasjon. Når du har lyktes i forrige punkt kan du la ditt mantra og stedet du forestilte deg bare komme og gå i tankene dine uten å bli påvirket av det.

Suksessfull meditasjon består av å finne ut hva som fungerer for deg når det gjelder tid, sted, hvor lenge osv. Ikke la deg påvirke for mye av andres metoder, og finner du en meditasjonsmetode som passer for deg så hold deg til den. Synes du du har liten fremgang så forsøk å endre litt på hva du gjør, f.eks. sted eller tid på døgnet. Husk at meditasjon er ingen konkurranse, men en livsstil.

Start å slappe av helt ute i hendene

Start å slappe av helt ute i hendene

Kommentarer

comments

Powered by Facebook Comments

Om forfatteren

avatar

1 kommentar on "Hvordan meditere?"

Lenker til denne posten

  1. Hvordan beherske sinne? | Hva & Hvordan

Legg igjen en kommentar