Hvordan få mer energi i hverdagen?

Skrevet av den 5. juni 2015 in Fritid, Generelt, Helse - 0 kommentarer
Hvordan skal man bryte den onde sirkelen der hverdagen består av stress, noe som kan resultere i at du føler deg utmattet på slutten av dagen? Her er noen gode tips som kan skape et lite pusterom i hverdagen og senke stressnivået.

 

Vi spiser for lite frukt og grønt

Det er et stadig økende fokus på sunn helse og trening. Likevel sitter mange og kjenner seg slitne og utbrente. I en hektisk hverdag, er det viktig å tenke på hva man putter i seg, og at man må være snill med kroppen. En undersøkelse gjort av Opplysningskontoret for frukt og grønt, viser at 1 av 5 nordmenn ikke tenker på kostholdet sitt. Inntaket av frukt og grønt har gått ned, mens inntak av ferdigmat og smågodt har gått opp. Denne trenden er ikke positiv. Man blir som kjent hva man spiser, og gjennom å øke inntaket av søppelmat og godteri risikerer man å sitte igjen med en sliten kropp som er tom for energi.

Livsstilen påvirker kroppen

Anna Virenhem Søndergaard er personlig trener og lifecoach. Hun er opptatt av hva vi spiser, og hvordan det påvirker kroppen vår.

– Mange i dag har en hektisk hverdag, der vi løper fra avtale til avtale uten å ta oss tid til å stoppe opp, Resultatet av dette er høyt stressnivå i kroppen og raske, gjerne usunne, måltider. Dette blir etter hvert en ond sirkel der mange sitter igjen slitne og uten energi og tiltakslyst, sier hun.

Det er viktig å bryte denne onde sirkelen før den påvirker livssituasjonen din negativt. Anna Virenhem Søndergaard har mange gode tips til hvordan man kan komme ut av den onde sirkelen. Her er Annas 5 beste tips for å få mer energi:

  1. Få opp pulsen: Prøv å presse inn et par korte, men intensive, treningsøkter hver uke. 2-3 korte økter på 20-30 minutter som får opp pulsen er nok. Det setter fart på blodsirkulasjonen, og aktiverer musklene.
  2. Gode matvaner: Spis sunt og gi deg tid til å nyte måltidet. Mat skal ikke bare være brennstoff for å kunne stresse videre. Gi deg selv en pause, sett deg ned og nyt maten.
  3. Søvn: Pass på å få nok søvn. En time fra eller til kan gjøre en stor forskjell. Søvnmangel samler seg opp og fører til at du tærer på reservene dine.
  4. Unngå stress: Stress er en vanlig årsak til tretthet.
  5. Tenk positivt: Tankene dine påvirker kroppen din fysisk. Vi sier at en god latter forlenger livet, dessuten gir det deg mer energi enn å gå rundt og være sur.
  6. Gevinstene av å gjøre disse endringene kan være mange. Mer overskudd, mindre hodepine, bedre søvn, helse og humør er noen av dem.

 

Kommentarer

comments

Powered by Facebook Comments

Om forfatteren

avatar

Legg igjen en kommentar