Hvordan få flat mage

Skrevet av den 31. desember 2012 in Generelt, Helse - 2 kommentarer

Har du flat mage som nyttårsforsett for 2013? Alt du har hørt om at det ikke finnes noen snarvei til flatere mage er sant. Men fortvil ikke, for med målrettet innsats fra nå er sommerens drømmemage fult mulig.

Er du ikke fornøyd med magen din kan du angripe det fra to kanter. En er å redusere fett, og en annen er å få fastere muskler. Du gjetter rett, den beste kombinasjonen av tiltak er derfor bevisst diett og regelmessig trening.

Den gode nyheten er at du må ikke ta tusenvis av situps for raske resultater, sats heller på variert trening. Finn noe du trives med å gjøre, og varier innimellom med andre typer aktiviteter. Forsøk å trene minst 3-4 ganger i uken. Høres det mye ut? Tenk på at det er mange livsstilsendringer du kan gjøre som kan telle som en treningsøkt. Spaser raskt en vei til eller fra jobb og skole, og du har allerede startet underverket for magen din. Du kan gjerne bryte opp spaserturen med noen raske løp innimellom for å variere treningen.

Gjør det til en vane å utføre enkle øvelser hjemme, som armhevninger, «crunch» og «planken» hvor du skal holde kroppen strak så lenge du kan. Slik styrker du ikke bare magemusklene, men kjernemusklaturen i mage og rygg som er helt nødvendig. Vil du ha øvelser for treningssentere kan du lese om slike her: http://www.livestrong.com/article/173428-how-to-get-a-flat-stomach-at-the-gym

Målet med treningen er ikke flest mulig sit-ups, men en variert trening for en aktiv kropp. Alt av mosjon kan anses for å hjelpe på magen, fordi du forbrenner flere kalorier ved økt aktivitetsnivå, strammer muskler i hele mage og ryggregionen som er helt sentralt, og bygger muskler generelt, noe som igjen forbrenner flere kalorier.

Mat og kaloriinntak er noe du nesten alltid kan forbedre. Skal du igang med å gjøre magen flat må du med et våkent sinn foreta endringer i kosten. Lag huskeregler for deg selv som motsier de værste uvanene i kostholdet ditt. Her er noen forslag:

Spiser du mye snop og søtsaker eller drikker du mye brus? Lag en snopregel for deg selv, for eksempel at kun annenhver gang du har lyst på noe slikt har du «lov» til å kjøpe det, og du har kun «lov» til å spise max halvparten av det snopet du kjøpte. Slik kutter du enkelt godteriinntaket ned til en fjerdedel. Det er nødvendig for å nå målet.

Spiser du lite frukt og få grønnsaker? Kroppen trenger næringen den får fra grønt, som fiber, vitaminer, mineraler etc. La et måltid minst annenhver dag være vegetarbasert. Det finnes mye godt og enkelt å lage, som salater, vegetarburger, vegetar wraps med fristende saus eller grønnsaksuppe på kalde dager.

Spiser du mye ferdigmat? Stopp inntak av ferdigmat helt for å unngå det høye fett og saltinnholdet i slik mat. Du kan lage enkle, rimelige og smaksrike retter hjemme spesialdesignet for å endre kostholdet ditt.

Les mer om ernæring her: http://www.trening.no/kosthold/1409.o2.html

Med kombinasjonen av bevissthet rundt ditt daglige kosthold og å gjøre mosjon og aktivitet til en vanesak vil du neste sommer se tilbake til når du startet og takke deg selv. Den flate sexye magen er nemlig fult mulig med små endringer.

Kommentarer

comments

Powered by Facebook Comments

Om forfatteren

avatar

2 kommentarer on "Hvordan få flat mage"

Lenker til denne posten

  1. Hvorda lage pizza | Hva & Hvordan
  2. Hvordan fjerne magefett? | Hva & Hvordan

Legg igjen en kommentar