Hvor mye protein trenger jeg?

Skrevet av den 9. mai 2011 in Helse - 0 kommentarer

Ernæring er i fokus og vi leser stadig om viktigheten av protein i aviser og magasiner. Flere har etter hvert blitt opptatt av proteininntaket sitt og spør seg selv: «Hvor mye protein trenger jeg?».

Før var det nesten bare bodybuildere som var fokusert hvor mye protein de trengte, men denne trenden har virkelig snudd. Stadig flere undersøkelser og studier støtter opp under at protein gir bedre metthetsfølelse enn både fett og karbohydrater, og muligens gir protein også en noe høyere forbrenning. For de som ønsker å forebygge vektøkning eller gå ned i vekt er dette positiv informasjon.

De offisielle anbefalingene sier at 10-20 % av det totale daglige energiinntaket bør komme fra protein. I gjennomsnitt får nordmenn ca. 14 % av energien sin fra protein.

En mer praktisk anbefaling for inntak av protein er ca 1 gram protein per kilo kroppsvekt. Veier du 60 kilo, bør du altså få i deg i rundt 60 gram protein i løpet av dagen.

Vi spiser ulike sorter matvarer i løpet av dagen og mange av dem inneholder protein, men i varierende mengder og av ulik kvalitet.

Oversikt over proteininnhold per 100 g i noen matvarer:

  • Grovbrød 8,7 g
  • Yoghurt 3,4 g
  • Cottage cheese 12,7 g
  • Gulrot 0,7 g
  • Potet 1,7 g
  • Egg 12,4 g
  • Torsk  18,1 g
  • Svin flatbiff  22,0 g
  • Storfe mørbrad 22,2 g
  • Kyllingfilet 23,8 g
  • Kyllinglår 20,3 g
  • Kalkunfilet 25,3 g
  • Kalkunkjøtt, rått 22,6 g
  • Egg 12,4 g

I bearbeidede kjøttvarer er proteininnholdet lavere, men her er fettinnholdet ofte høyere.

Se eksempler på bearbeidede kjøttvarer under:

  • Kjøttkaker 12-14 g
  • Pølser 10-12 g
  • Kalkun krydderskinke 17,1 g
  • Grillet kylling (butikk) 21,6 g
  • Omelett 11 g

1 g protein gir 4 kcal og 1 g fett gir 9 kcal.

Kommentarer

comments

Powered by Facebook Comments

Om forfatteren

avatar

Nettstedet Hva & Hvordan gir deg enkle råd og tips når du trenger det mest.

Legg igjen en kommentar